Већ смо се уверили да време које проводимо код куће са децом може бити пуно изазова, као и са чињеницом да квалитетно проведено време са дететом подразумева нашу укљученост, посвећеност, машту, креативност... Уверили смо се и да дете често од различитих материјала, такорећи од „ничега“  направи „нешто“ и том вештином нас увек изнова задиви.

 У чему је тајна?

Игре са различитим необликованим материјалима од великог су значаја за укупан развој предшколског детета и зато им треба дати довољно простора, односно, детету довољно слободе да задовољи своју потребу за таквом врстом игара.

Материјали могу бити различити – од куповне глине, глинамола, пластелина, до ништа мање вредног теста или пластелина кућне производње који се често користи и у вртићима, папира, картона, картонских кутија... У дворишту то могу бити песак, земља, блато, вода... могу се додати каменчићи, гранчице...

Зашто деца воле игре овим материјалима?

То су игре у којима дете истражује свет својим чулима, у којима експериментише, у којима нема исправних и погрешних решења. Оне имају релаксирајуће дејство и могу окупирати пажњу и сасвим малог детета на дуже време. У оваквим играма дете реализује своје замисли, гради, преправља, изнова прави, ствара, што позитивно утиче на развијање његове креативности, док задовољство направљеним подстиче осећање личне вредности. Играјући се са наведеним материјалима, дете је у непосредном контакту са природним наукма и у прилици да, у правом смислу, гради своја сазнања о свету који га окружује. Ако су у игру укључена и друга деца, научиће да комуницира на различите начине, да се договара, да дели материјал, да помаже. Одрасли треба да буде ту да упути, да подстиче, да прати, да постави право питање, да охрабри и да се заједно са дететом упусти у експериментисање.

 

Шта је важно у процесу игре овим материјалима?

Пре свега, важно је омогућити детету упознавање путем чула:

-           кроз тактилне и визуелне игре које омогућавају поређење

-           кроз манипулисање различитим материјалима: песком, водом, земљом, каменчићима, гипсом, тестом, бојама, мастилом, кредом... како би се упознала њихова својства и могућности употребе

-           кроз обликовање предмета (лепљење, вајање...)

-           важно је представити вишеструку намену једног истог материјала, упоредити га са другим, уочити сличности и разлике.

 

Важно је подстаћи дете да испроба различите могућности као на пример:

-           сликање, мешање различитих боја, мешање са водом, штампање,...

-           обликовање теста, обликовање земље - направити лоптицу, кобасицу, поделити на више делова, спајати делове, отискивати, утискивати,...

-           папир, картон - савијати, гужвати, развијати, лепити, сецкати, бушити, каширати,...

 

Затим, испробавати  различите технике у раду:

  • руковање различитим алатима: четкица, пинцета, сунђерчића, шпатула, сламка, перо,...
  • комбиновање различитих материјала: боје, креде, мастило, боја и лепак, боја и песак,...
  • коришћење различитих подлога: папир (у боји/бели, већи/мањи, гладак/храпав...), картон (тањи/дебљи, гладак/таласасти...), дрво, стакло,...

 

Могућности су неисцрпне. Зато  поделите са децом радост стварања!

 

 

Припремила

Снежана Копривица педагог