Процес прилагођавања деце на вртић и јаслице може бити стресан за ваше дете. Погледајте неке од савета стручњака које смо издвојили за вас како би процес адаптације протекао што безболније за вас и ваше дете.
ПОЖЕЉНО ЈЕ… |
НИЈЕ ПОЖЕЉНО… |
примерено узрасту детета, покушати осамостаљивање деце у смислу навикавања на нешто краћи боравак са родитељима, бакама и декама |
навикавати дете да су му одрасли (родитељи, баке и деке итд.) непрестано „на располагању“ |
омогућити деци да контактирају са „непознатима“, децом и одраслима различите старости (упознавање великог броја одраслих људи и деце у дечијем вртићу могло би да умањи страх од непознатих) |
„штитити“ дете од контакта са непознатима, само зато да се „не би узнемиравало“ |
прилагодити ритам дневног живота детета (време дневног и ноћног одмора, узимања оброка, игре итд.) вртићком дневном ритму, дакле ритму већине деце у вртићу |
да дете има неуједначен, променљив ритам живота, као ни специфичан (на пример због радног времена родитеља), јер ће се дете теже социјализовати у условима различитог ритма у односу на другу децу |
поступно прилагођавати састав хране и врсту исхране уобичајеној вртићкој храни |
навикавати дете на сасвим специфичан начин храњења и на сасвим специфичну храну; храна у вртићу има здравствено проверен и пожељан састав, а у вртићу се води рачуна о чињеници да неку врсту хране нека деца не воле, па се и не приморавају да једу такву храну |
осамосталити децу у довољној мери, како би у погледу осамостаљивања било што мање тешкоћа, нарочито у најосновнијим стварима, нпр. код:
|
занемарити подстицање осамостаљивања детета са надом да ће све доћи само од себе, када за то буде време |
упознати дете са простором вртића, нарочито са простором у коме ће дете боравити, двориштем и слично; пожељно је упознати га и са делом особља вртића |
сматрати да је свеједно да ли ће дете првог дана доласка у вртић упознати простор вртића и људе |
ПРИМАРНИ ЗАДАТАК ПРОЦЕСА АДАПТАЦИЈЕ... |
Успостављање позитивне комуникације и присне социо-емоционалне везе детета и васпитача који би требало да постану „дететови други родитељи“ |
ПРИ ПОЛАСКУ ДЕТЕТА У ВРТИЋ
СПЕЦИФИЧНОСТИ |
РАЗЛОГ |
МЛАЂА ДЕЦА –Дуготрајна адаптација |
Што су деца млађа, процес адаптације ће бити осетљивији и вероватно дужи због страха детета од одвајања од родитеља |
Претерано заштићена деца – дуготрајна адаптација
|
Tзв. „размажена“ деца (деца која су увек била у центру пажње родитеља и других старатеља из своје околине) могу се изразито тешко прилагођавати животу у дечјем вртићу, јер деца у вртићу не могу имати такву претерану пажњу |
Одложени проблеми адаптације
|
Не треба се зачудити када након привидно брзе и успешне адаптације дете „одједном“ почне да показује отпор према вртићу или буде плачљиво и агресивно. Реч је о могућим закаснелим реакцијама јер се дете у првовремеконтролисало зато што је можда мислило да је боравак у вртићу неки изузетак, нешто што се неће понављати, а касније је схватило да је одлазак у вртић постао део његове свакодневице, што га је накнадно узнемирило |
„Незгоднији“ темперамент – дуготрајнија адаптација |
Деца која се теже адаптирају на живот у вртићу су повучена деца или могу имати одложене реакције у адаптацији. |
ПРИ ПОЛАСКУ ДЕТЕТА У ВРТИЋ
ПОЖЕЉНО ЈЕ… |
НИЈЕ ПОЖЕЉНО… |
Потребно је већ у септембру и октобру (почетком нове педагошке године) довести дете у вртић, како би новопридошла деца прво време провела заједно, јер ће им то олакшати прилагођавање, зато што су сва деца у групи у истој ситуацији. |
Довести дете после неколико месеци када су се остала новопридошла деца већ адаптирала.Доводити у групицу неколико деце у исто време (током дана); то спречава сестру - васпитача да се посвети сваком појединачно и умири децу и родитеље. |
Препоручује се да дете прво време у вртићу борави краће, прилагођавање треба да буде поступно (нпр. сат времена првог дана, затим два до три сата другог дана итд.), о чему се треба договарати са сестром- васпитачем.На тај начин се дете постепено упознаје са простором,другом децом и сестрама-васпитачима.Ритам и брзина адаптације различити су за свако поједино дете. |
Покушавати убрзану- адаптацију, „бацити дете у ватру“, тј. оставити га одмах у боравку цео дан. На тај начин дете може да створи отпор према вртићу.Не комуницирати са сестрама-васпитачима о томе како они процењују потребни ритам адаптације детета. Сопствене процене „од ока“ могу бити сасвим погрешне. |
Време доласка и одласка детета из вртића би по могућству требало прилагодити самом детету, али и ритму живота друге деце у вртићу.Долазак је најпогоднији непосредно пре доручка, а одлазак у време када већина деце одлази (то олакшава социјализацију детета). |
Доводити дете у вртић и одводити га из њега у различито време. То може отежати адаптацију детета, а посебно његову социјализацију и уклапање у групу друге деце.
|
Просечно трајање прилагођавања деце на јаслице или дечји вртић је око 15 дана. Међутим не треба се забрињабати ако овај процес потраје дуже – поједина деца су осетљива на промену ритма и услова живота. Ово раздобље адаптације код деце пролази релативно безболно и без последица. |
Очекивати да ће адаптација детета тећи по устаљеним правилима. Индивидуалне разлике међу децом су значајне и треба их узети у обзир. |
Обавезно је испунити обећања дата детету и давати реална обећања. Битан је сталан контакт са сестром – васпитачем и интеракција дете – родитељ – сестра, васпитач. |
Практиковати дужи боравак родитеља у соби. На тај начин се може отежати адаптација детета (дете се може навикнути на боравак у вртићу само уз присуство родитеља).Осим тога, боравак родитеља једног детета отежао би адаптацију друге деце .Лагати дете да ће родитељ доћи, а онда не испунити то обећање. |
Омогућити детету да од куће понесе у вртић играчку или предмет за који је посебно везано, такозвани прелазни објекат. |
Забрањивати му да доноси било шта од куће. |
Извор оригиналног текста http://www.vrtic-trnoruzica.hr