Циљ- формирање појма времена
Марија Монтесори је истакла важност да деца формирају појам о времену још у раном узрасту. Сматрала је да је важно да дете уме да се орјентише у дану, да зна да је дан саставњен од целина које се смењују. Појам о времену за почетак дете усваја на основу откривања постојања и важности делова дана, деца цртају сам почетак дана, устајање, доручак, игру, активности, ручак, спавање и ноћ, на картицама а затим се направи круг и дан се прикаже у кругу.
Календар времена-активност
Циљ: формирање појма времена, прецизно и постепено усвајање апстрактног појма од једноставнијег ка сложенијим , постизање концентрације и развој кординације око рука.
Задатак: Дете узима испред себе календар за један месец и обележава дан.
Презентација
Припрема:
- Tепихић пажљиво поставити на под.
- Поставити тацну у којој се налази календар месеца, теглица , куглице у једној боји.
- Чиније, картице са бројевима, оловка.
- Табла за обележавање.
Вежба:
- На малом тепиху поставити тацну са припремљеним материјалима.
- Погледати у календар датум тј број, и обележити оловком, опцртати датум.
- Избројати у теглици број куглица и додати из чиније једну да се слаже са бројем из календара.
- Картицу са бројем тј. датумом дана поставити на таблу, обележити месец и годину и ставити картицу на којој је нацртана временска прилика за тај дан.
- Дете наглас изговара датум , годину , месец и описује какве су временске прилике тог дана.
Вежба се понавља сваки дан, где дете постепено усваја појам о времену, учествују сва чула. Док дете убацује куглице у теглицу , чулом слуха чује број дана који су прошли. Развија се концентрација и пажња, координација руке и очију. Добро је да дете црвеном бојом обележи викенде, и прецртати дане који су прошли. Сваки дан може се и модификовати вежба тако да дајемо детету избор да у теглицу стави неки други предмет, по својој жељи, затим да само дете посматра временске прилике и црта их за сваки дан.
Завршетак вежбе
Односи се на спремање, да дете пажљиво врати на место све предмете које смо користили.
Вежбу одликује прецизност, једноставност, објективност и краткоћа. После научене вежбе дете осмишљава нова креативна решења комбинујући предмете и материјале, развија поштовање према материјалу који има своје место у полицама и учи своје право да не буде прекидано у току рада.
Текст припремили
Тим вртића „Пинокио“ и педагог Ивана Зорић